Trendy w rękodziele 2020

Możnaby przypuszczać, że czas na mówienie o trendach minął w styczniu – to przecież wtedy pojawia sie najwięcej przewidywań na nadchodzący nowy rok. Jednak lepiej późno niż wcale – zebraliśmy dla Was prognozy z różnych portali i sprawdziliśmy czy polskie rękodzieło podąża za światowymi trendami czy może obrało własny kierunek!

Trendy to gorący temat każdego nowego roku czy sezonu. Odnoszą się do niemal każdej dziedziny życia – od wystroju wnętrz czy odzieży przez organizację wesel aż do marketingu, wyglądu stron internetowych czy sposobu komunikacji.

Światowe trendy mają duże przełożenie na rynek rekodzieła. Modne kolory czy wzory można odnaleźć w pracach polskich twórców, którzy umiejętnie wplatają je w swoje małe dzieła.  Skąd jednak wiedzieć co będzie na topie w nadchodzącym czasie? Czy warto ślepo wpasowywać się w modny nurt? Skąd brać wiedzę na temat tego, czego szukają klienci? Można oczywiście posiłkować się raportami portali typu Etsy czy Pinterest, które na podstawie własnych analiz widzą, czego szukają lub co kupują ich użytkownicy. Można też śledzić znanych influencerów lub po prostu przeglądać Instagram – to bardzo dobre miejsca do obserwacji trendów i upodobań ludzi.


Kolor roku Pantone

Pantone inc. to amerykańska firma znana przede wszystkim z opracowania skali kolorów – Skali Pantone. Od 1999 każdego roku Instytut Pantone ogłasza kolor, który nie tylko wyznaczać będzie trendy w kolejnych sezonach, ale też odzwierciedla sytuacje i nastroje polityczne oraz społeczne na świecie.

Kolor nadchodzącego roku podawany jest w grudniu – obecnie kolorem tym jest Classic Blue. Jest to ponadczasowy i elegancki odcień przywodzący na myśl spokój, profesjonalizm i zaufanie (nie bez powodu pojawia się w logo banków czy firm ubezpieczeniowych). Symbolizować ma stabilny fundament u progu wejścia w nowe dziesięciolecie.

Classic Blue w rękodziele

Czy kolor roku oznacza, że wszystkie prace muszą być przepełnione tą barwą? Oczywiście, że nie! Można przeplatać jego delikatne akcenty czy dodawać poszczególne elementy. Jednak czasem kolor roku, tak jak Classic Blue, jest na tyle ponadczasowy, że prace w tym kolorze powstają bez względu na trend. Granatowa torebka przecież doskonale sprawdzi się jako dodatek do stylizacji, a ozdoba na ścianę będzie pięknym akcentem w sypialni czy pokoju dziecięcym. Poniżej prezentujemy kilka pięknych prac w tym kolorze. Jeśli interesuje Was rękodzieło, to z pewnością zauważyliście, że ten Classic Blue to nie tylko chwilowy trend, a prace w tym kolorze sugerują, że wielu z nas po prostu lubi otaczać się tą uspokajającą barwą.

Pinterest 100

Pinterest to niezwykle prężenie rozwijająca się platforma, która dzięki swej prostocie jest znakomitym miejscem do poszukiwania inspiracji. Analizując wyszukiwania użytkowników, portal przygotowuje coroczny raport wskazujący na aktualne trendy. Tegoroczne zestawienie podzielone zostało na dziesięć kategorii, które wskazują nie tylko na trendy, ale też na długofalowe zmiany społeczne i konsumenckie. Czy znalazły się w nim jakieś elementy, które można odnieść do rękodzieła? Oczywiście, że tak!

Neutralność płciowa i unisex

Różowy dla dziewczynki, a niebieski dla chłopca? Niekoniecznie! Dziecięce ubranka czy inne akcesoria nie ograniczają się już jedynie do tych dwóch kolorów. Co więcej, połączenie z nurtem Waste Less powoduje, że rodzice chętniej sięgają po neutralne barwy, które mogą być wykorzystane dla kolejnych potomków bez względu na płeć. Zmiany widać także w takich obszarach jak tematyczne przyjęcia urodzinowe czy wystrój pokojów dziecięcych, a to wiąże się z kolei ze wzrostem sprzedaży dekoracji czy dodatków do wnętrz w neutralnych barwach. Można się więc spodziewać, że i rękodzieło podążać będzie tą drogą, co nie oznacza oczywiście odejścia od różowego czy niebieskiego. Prowadzi to jednak do większej różnorodności i wyboru, jaki mają konsumenci podczas zakupów.

Świadoma konsumpcja

Zmiany stylu życia i dążenie do bycia bardziej przyjaznym środowisku to już nie tylko sezonowy trend. Zwracanie uwagi na odpady, opakowania, eliminację plastiku czy wybór naturalnych włókien pojawiają się w naszym życiu w coraz większym stopniu, a konsumenci przykładają dużą wagę do tego, czy dana firma dba o środowisko czy też nie. Klienci są coraz bardziej świadomi zrównoważonego rozwoju i wybierają marki które utożsamiają się z tą ideą. Można się więc spodziewać, że plakaty z motywem środowiska, woreczki na warzywa, dawanie drugiego życia starym produktom czy wykorzystywanie resztek w swoich wyrobach  to tylko niektóre elementy, które będziemy obserwować także w produktach rękodzielników.

Balans i równowaga

Stres i wypalenie to duże problemy obecnego społeczeństwa, dlatego ludzie poszukują balansu w codziennym życiu. Rękodzieło również poddaje się temu pozytywnemu zjawisku. Kursy szydełkowania, szycia czy własnoręcznego tworzenia kartek stają się coraz popularniejsze, ponieważ dają odrobię relaksu i odprężenia w codziennej rutynie. Odłożenie telefonu i samodzielne stworzenie zabawki czy dekoracji niesie za sobą dużo radości i jest to bardzo przyjemna forma spędzania czasu i rozwijania zainteresowań. Ponadto, można dzięki temu poznać niesamowitych ludzi dzielących te same zainteresowania. Prawdopodobnie więc takie aktywności będą wciąż zyskiwały na wartości i popularności.

Domowa Świątynia

Dom to coraz częściej nie tylko miejsce spania. To także domowe biuro, siłownia czy miejsce celebrowania codziennych przyjemności, a z tego powodu wystrój wnętrza jest niezwykle istotny. Nie chodzi też o to, by dom wyglądał jak z katalogu – coraz częściej chcemy by odzwierciedlał nas samych. I w tej kwestii widać, że rękodzieło podąża w podobnym kierunku. Personalizowane projekty dopasowane do klientów nabierają coraz większego znaczenia i są coraz chętniej poszukiwane. Odchodząc od masowych produktów, odbiorcy pragną czegość wyjątkowego i niepowtarzalnego – czegoś co mogą znaleźć właśnie w rękodziele.

Zwierzęta jak rodzina

Zwierzęta to bardzo często pełnoprawni członkowie rodzin i z tego powodu wiele trendów i zachowań przenoszonych jest również na czworonogi. Widać to bardzo dobrze w rękodziele, gdzie można spotkać manufaktury zajmujące się tworzeniem ubranek dla zwierząt, pięknych legowisk czy plakatów lub figurek przedstawiających podobizny pupili. To bardzo pozytywne zmiany wskazujące na to, że troska o zwierzęta jest nam coraz bliższa, a i rękodzieło podąża tym śladem.

Powrót do natury

Potrzeba przebywania na świeżym powietrzu staje się coraz powszechniejsza. Obcowanie z naturą to trend widoczny już od kilku lat i odzwierciedla się w wielu dziedzinach życia. Przesyt światem online wzmaga chęć odpoczynku, relaksu i zredukowania napięcia, w czym świetnie pomaga właśnie otaczająca nas przyroda. Roślinne motywy widoczne są niemal wszędzie – poduszki czy plakaty zdobią wnętrza, a ubrania czy biżuteria dopełniają stylizacje. Można więc przypuszczać, że będą trend ten będzie się rozwijał i nie prędko rozstaniemy się z otaczającą nas zielenią.

Fascynacja kosmosem

Rozwój technologiczny pogłębią fascynację kosmosem i pobudza wyobraźnię dając szerokie pole do popisu rękodzielnikom. Gwiazdozbiory, księżyc, ciemne niebo – to piękne motywy, które widać w biżuterii, dekoracjach czy modzie. W najblizszym czasie nie powinno więc zabraknąć elementów związanych z tym motywem. Tym bardziej, że obecnie kolorem roku Pantone jest Classic Blue – jakże podobny do koloru wieczornego nieba.

Etsy 2020 Trends

Znacie ETSY? To ogromny, międzynarodowy portal umożliwiający sprzedaż i kupno rękodzieła. Tam również znajdziemy zestawienie trendów na rok 2020. Przeanalizowaliśmy więc co przewiduje Etsy i sprawdziliśmy czy pokrywa się to z innymi raportami.

Kolor roku

Jako kolor roku 2020, portal wybrał chartreuse – odcień pomiędzy zielonym, a zółtym. Jest to kolor wyzwalający energię, skłaniający do nieszablonowego myślenia, jednocześnie tworzący poczucie harmonii. W połączeniu z powrotem do lat 80 tych, oznacza to powrót neonowych kolorów. Etsy wyraźnie odnotowało w wynikach wyszukiwań na swojej stronie zwiększone zainteresowanie różnymi odcieniami zieleni. Kolor chartreuse może być więc idealnym dodatkiem do wystroju wnętrz czy elementem garderoby.

Color Blocking

Blokowanie kolorów to według ETSY must-have tego sezonu. Czym jest Color Blocking? To metoda łączenia ze sobą dwóch lub więcej kontrastowych kolorów. Ważne też by zestawienie było geometryczne. Color blocking widoczny jest w modzie, a obecnie coraz częściej również w aranżacji wnętrz i dodatkach. Etsy zaobserwowało 7% wzrost wyszukiwań w tym temacie, można więc przypuszczać, że rękodzieło również będzie czerpać z takiej metody łączenia kolorów.

Kurtki ślubne

Kurtki dla par odnotowały aż 15% wzrost wyszukiwań w serwisie. I nie chodzi tu tylko o pasujące kolory – ręcznie malowane lub haftowane napisy na kurtkach to jeden z trendów ślubnych, który według ETSY staje się coraz popularniejszy. Widzicie w tym potencjał dla rękodzieła? Ubrania mama-córka lub tata-syn szyte są bardzo często. Być może kurtki mąż-żona staną się równie popularne?

Samopoczucie zwierzaków

Tak jak i Pinterest, tak samo ETSY zwraca uwagę na potrzeby i dobrobyt zwierzaków. Widać więc, jak wielkie znaczenie ma dla nas komfort życia czworonogów, które w obecnych czasach – czasach życia w pośpiechu, traktowani są jak prawdziwi mali przyjaciele czy członkowie rodziny. Jak zaobserwowaliśmy, polskie rękodzieło również czerpie z tego trendu i przypuszczamy, że sytuacja ta będzie się wciąż rozwijać – z czego niezmiernie się cieszymy 🙂

Kosmetyki

Zmiany stylu życia, wzrost świadomości i uwagi doprowadzają do tego, że coraz większą wartość przykłada się również do kosmetyków. I  w ten sposób portal zaobserwował wyraźny wzrost w wyszukiwaniu perfum czy mydeł tworzonych na zamówienie. Potrzeba personalizacji widoczna jest również w Polsce, stąd trend ten wydaje się wciąż rosnąć.

„Mapa trendów 2020” - Infuture.Institute

Mapa powstała w wyniku badań nad trendami prowadzonymi przez cały rok i zawiera aż 54 trendy pogrupowane w pięciu kategoriach. Pełny opis znajdziecie tu – mapa – ale my wybraliśmy kilka z nich, które można odnieść do rękodzieła lub związanego z nim biznesu.

Trendy społeczne

Wśród trendów społecznych znaczących dla rękodzielników można wyróżnić Mind Care, który oznacza wszelkie działania wpływające na zdrowie psychiczne. Czy widać go w rękodziele? Oczywiście! Jak pisaliśmy wczesniej – kursy rękodzieła, nauka i udoskonalanie ulubionych technik czy otaczanie się pięknymi przedmiotami może poprawić samopoczucie i pozytywnie wpływać na stan ducha i umysłu.

Podobnym podejściem charakteryzują się trendy Offline Living, który mówi o ograniczaniu korzystania z technologii czy Digital Wellbeing, który wyróżnia digital detox jako coś, co pozwala zachowanie balansu między światem online i offline.

Rękodzieło doskonale wpasowuje się w te trendy. Można przecież odłożyć na bok technologie i spotkać się z innymi twórcami na wspólnym dzierganiu czy haftowaniu. Rozwijanie pasji poza internetem może mieć też bardzo pozytywny wpływ na nasz nastrój, a także prowadzić do poznania ciekawych osób i nawiązania interesuących znajmości z ludźmi, którzy podzielają nasze pasje.

Trendy technologiczne

Wśród trendów technologicznych można powiedzieć przede wszystkim o kierunku Privacy. Zalewające nas informacje, te prawdziwe i te zmyślone, potęgują w nas poczucie potrzeby ochrony naszych danych. Prywatność to coraz istotniejsza wartość dla konsumentów, stąd warto zastanowić się nad wszystkimi kwestiami związanymi z zagwarantowaniem bezpieczeństwa w sieci naszych klientów podczas prowadzenia biznesu.

Trendy ekonomiczne

W kontekście prowadzenia biznesu można tu przeanalizować trend  Conscious Consumerism –obecnie coraz częściej kupujemy świadomie. Przedmioty, którymi się otaczamy są dokładnie wybrane i przemyślane, a co przekłada się na prowadzenie biznesu.  Zawsze warto zastanowić się, jaką wartość będzie miał produkt dla klienta i czy nawet po głębszym zastanowieniu będzie on skłonny do zakupu.

Trendy środowiskowe

Dbanie o środowisko wymieniane jest przez wiele raportów, nie tylko w kontekście krótkotrwałego trendu, ale jako zmiana stylu życia. Mapa trendów wyróżnia przede wszystkim takie trendy jak Life After Plastic, Refill Culture, Eco Conscious czy Make Air Green. Wszystkie one odnoszą się do eliminacji szkodliwych materiałów (np. plastiku) szukania ich bezpieczniejszych substytutów czy wielokrotnym wykorzystywaniu zasobów. Trendy te wskazują na troskę o środowisko poprzez ograniczanie działalności człowieka czy czy coraz większe wykorzystywanie zieleni w trosce o stan powietrza. Marki mogą wpisywa się w te trendy i wspomagać je swoim zachowaniem i szerzeniem świadomości społecznej. To bardzo dobra okazja do szerzenia takich pozytywnych zmian i pokazywanie, że dbanie o środowisko zaczyna się od małych kroków.

Trendy w komunikacji

Mapa trendów wyróżnia tu kilka sfer, które stają się nam szczególnie bliskie. Możemy przyjrzeć się m.in. Being Good Trend, gdzie to właśnie marki wydają się być odpowiedzialne za świat jaki widzimy. W dobie silnej pozycji influencerów, jednostki mają ogromną siłę przebicia i mogą docierać do wielu osób wpływając na ich poglądy czy opinie. Podobnie ma się sprawa z markami. Mogą one wpływać na to, w jaki sposób postrzegamy świat.

Można tu również wyróżnić Transparency Trend, zgodnie z którym stawiamy na transparentość i autentyczność, co wydaje się być niezwykle istotne w kwestii budowania marki i jej wizerunku. Klienci są obecnie coraz bardziej wrażliwi na fałszywe tresci (co zostało wyróżnione jako trend Social Awarness) i z łatwością wyczuwają, gdy ktoś chce im sprzedać coś zbędnego czy mało wartościowego.

Jak widać, trendy czy upodobania nie ominęły nawet takiego obszaru jak komunikacja. Jest to bardzo istotny aspekt w obszarze budowania marki, nie tylko rękodzielniczej. Nie sam produkt, a także sposób w jaki komunikujemy się z odbiorcami ma wpływ na to, jak rozwijać się będzie nasza marka.

Nasze obserwacje i podsumowanie

Z naszych obserwacji wynika, że wiele z trendów omawianych powyżej ma duże przełożenie na rynek rękodzieła w Polsce. Zarówno twórcy jak i klienci cenią sobie większość (jak nie wszystkie!) wymienione powyżej nurty i zjawiska.

Warto jednak pamiętać, że trendy wyznaczają pewnien kierunek, ale niekoniecznie należy im się bezwzględnie podporządkowywać. Czasem trend powoduje zmiany stylu życia i na stałe wchodzi do naszego życia – jak np. dbałość o zwierzaki czy ekologię. Czasem jednak są one bardziej krótkotrwałe, dlatego zawsze warto obserwować zjawiska pojawiające się na rynku i wybierać dla swojej marki te, które są zgodne z wyznawanymi przez nas wartościami.

2020 © Polscy Twórcy Rękodzieła